Jak zrobić audyt CPK i co ma z niego wynikać?

Jak zrobić audyt CPK i co ma z niego wynikać? Jednym z punktów programu 100 konkretów na pierwsze 100 dni Koalicji Obywatelskiej jest weryfikacja programu CPK. Zapowiadane jest wykonanie audytu – jest on potrzebny przede wszystkim ze względu na pół-tajny sposób podejmowania głównych decyzji i realizacji programu. Społeczeństwo było informowane selektywnie o stanie prac; przedstawiane były wyłącznie...
06/02/2024 09:20   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jsg 2024-02-29 19:01   
jsg - Profil jsg
Twój długi wpis może sugerować, że otrzymujesz gotowy tekst z sgencji PR do wklejenia na tym forum. Czy masz jakieś informacje źródłowe na których opierasz swój wpis ?
tomasz19 2024-02-29 18:15   
tomasz19 - Profil tomasz19
Uproszczony audyt, gratis:
Centralny Port Komunikacyjny ma w pierwszej fazie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Sam pomysł CPK nie jest wymysłem PIS, to był projekt CPL (Centralny Port Lotniczy) to dużo starszy projekt (analizy były prowadzone w 2010 roku) zaadoptowany przez rząd PIS i przemianowany na CPK.

Polskie CARGO – ok. 75%, rozładowywane w portach morskich i lotniczych w Niemczech.

Potrzeby transportowe Polski na czas ewentualnego konfliktu, wg planów NATO:
1 brygada = 3600 żołnierzy
1 brygada = ok. 1400 jednostek sprzętu
27 brygad = 1750 pociągów do załadunku, rozładunku, ponownego załadowania, sprzęt dla 100 tys. żołnierzy tylu ma wjechać do Polski, ( w ciągu 7 dni – to plany NATO)
2 x 27 brygad = 3500 pociągów, 54 brygady 200.000 żołnierzy, sprzęt dla tylu ma wjechać do Polski ( w ciągu 30 dni – to plany NATO )
135 brygad = 8750 pociągów, 500.000 żołnierzy, sprzęt dla tylu ma wjechać do Polski ( w ciągu 180 dni – to plany NATO ) czyli ilość pociągów to 1750 x 5 = 8750
Jasne, że wszystko to, nie wjedzie tylko drogami portami morskimi i na szynach. Potrzeba (czas) dużego lotniska z pasami startowymi o długości ok. 4 km i odpowiedniej wytrzymałości, by mogły lądować na nim ciężkie samoloty transportowe sojuszników. Takie pasy mają być w CPK.
Do tego trzeba normalne potrzeby transportowe państwa oraz te nadzwyczajne związane np. z ewakuacją ludności, czyli drogi muszą być drożne, by nie wyglądało, jak w roku 1939.

Oszczędności:
BEZ dziadostwa "oszczędności". Oszczędności już robiono, hmm za rządu Donalda T., kupując od Alstoma i płacąc za zakup pociągów Pendolino w wersji dla Polski, tj. bez wychylnych pudeł „nadwozi”. Kwintesencją tej konstrukcji jest właśnie ta cecha, czyli wychylające się od pionu, na zakrętach „nadwozie z pasażerami”, to że „nadwozie” wagonu odchyla się od pionu na zakrętach, pozwala bezpiecznie je pokonywać, z dużymi prędkościami.
Uzasadnieniem „oszczędności” było to, że w chwili zakupu, te możliwości były by wykorzystane w małym zakresie z powodu kiepskiej jakości torowisk. Tylko, że żywotność składu kolejowego liczona jest na kilkadziesiąt lat. Dzięki takim "światłym" reformatorom długość sieci kolejowej, która w roku 1990 wynosiła 26,2 tys. km, w roku 2018 spadła do 18,5 tys. km. Kolosalny w tym udział, ekipy rządzącej z czasów zakupu Pendolino.
„Rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję.” – cytat z rozmowy Grzegorza Sroczyńskiego, Gazeta.pl, z redaktorem naczelnym Obserwatora Gospodarczego Filipem Lamańskim.

Ocena wykonalności:
Nie mam nadziei na realizację takich projektów cywilizacyjnych, bo w naszej polityce liczy się władza, przekładająca się na kasę dla aktualnie rządzących partii i skupionych wokół nich koterii.
krzysiekl 2024-02-07 10:04   
krzysiekl - Profil krzysiekl
interconti, w Polsce nie ma miejsce na merytoryczne dyskusje, jesteśmy zbyt zajęcia kłótniami politycznymi. Wszystko jest sprowadzane do polityki (i niestety sytuacja nie skłania do optymizmu, że będzie więcej miejsca na merytorykę). Ja jestem zwolennikiem nowej Konstytucji (jedyny problem nie ma kto tego zrobić) np. opartej na projekcie Gwiazdowskiego. Obecna jest źle napisana (nie jasno, pozostawiając bardzo szerokie pole do różnych interpretacji, co prowadzi do konfliktów jak przez ostatnie lata). Poza tym potrzebujemy systemu prezydenckiego (rząd powoływany przez Prezydenta), by oddzielić kłótnie w parlamencie od działań rządu. Pozwoli to także rezygnację z progu wyborczego i wprowadzenie pełnej proporcjonalności w wyborach.
jsg 2024-02-06 18:01   
jsg - Profil jsg
A czy projekt CPK był skonsultowany społecznie?
Interconti 2024-02-06 17:42   
Interconti - Profil Interconti
Ręce opadają....Byłem związany z sektorem lotniczym prawie 40 lat...Ta branża była traktowana po macoszemu przez wszystkie rządy, od PRL-u zaczynając a na PIS-ie kończąc. Potrzeba nowego portu lotniczego była analizowana i udowodniona już w roku 2012, jednak analizy zostały odłożone na półkę. Powyższe dowodzi, że nie potrafimy się zabrać za poważne projekty strategiczne i nie potrafimy nawet sformułować strategii rozwoju. Popatrzmy, jak do tego podchodzą inni: w Wlk. Brytanii opracowano strategię rozwoju lotnictwa do roku 2050. Opasły dokument (350 stron) skonsultowany społecznie, przyjęty, jako kontynuacja poprzedniej strategii, przez najwyższe gremia rządowe w roku 2019, stanowi o rozwoju branży niezależnie od tego kto będzie u steru władzy. Dlaczego my tego nie potrafimy?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy